pondělí 24. dubna 2017

Recenze: Medová smrt

Originální název: Honigtot
Autor: Hanni Münzer
Překlad: Dita Sutterová
Počet stran: 346

Rodinu mladé Deborah postihne velké neštěstí, které na ní zanechá stopy mnoho dalších let. Její otec beze stopy zmizí. O pár let později ji opustí i matka a jediným, kdo jí zůstane je mladší bratr. Ví, že se o něj musí postarat za každou cenu. Jednou z možností je milostný poměr s vysoce postaveným důstojníkem.

Když jsem zahlédla konkurz o recenzní výtisk knihy Medová smrt, řekla jsem si, že to musím zkusit. Už dlouho jsem uvažovala o přesměrování žánru knih, a tento historický román mi přišel jako ideální možnost. Přečetla jsem si anotaci a byla nadšená. Už z dřívějška jsem měla s nakladatelstvím Omega, kterému děkuji za poskytnutí knihy, dobré zkušenosti a přihlásila se. Štěstí se na mě usmálo a kniha byla za pár dní doma.

Už jen podle obálky lze usoudit, že se nebude jednat o veselý příběh. I když jsou některé postavy v knize fiktivní, jak sama autorka v poznámkách na konci knihy zdůrazňuje, naskočila mi už při první kapitole z minulosti husí kůže. Kniha se člení na několik částí, například právě minulost nebo přítomnost. V přítomnosti Felicity odkrývá tajemství své rodiny, a v minulosti prožíváme druhou světovou válku z pohledu židovské dívky Deborah.

Jak už jsem zmínila, anotace mě neskutečně nalákala, a byla jsem zvědavá jestli autorka toto téma dokáže zpracovat. Nic jsem od ní nečetla, a byla pro mě velkou neznámou. K mé úlevě se jí povedlo napsat něco neskutečného. Ze začátku jsem si nebyla jistá jakým směrem vše povede, ale postupně mi všechny souvislosti zapadaly dokonale dohromady. Kniha je napsaná čtivě, a mě zabralo jediný den ji přečíst. Nedokázala jsem se od Medové smrti odtrhnout, potřebovala jsem vědět jak to vše skončí. Zvědavost mě pohltila už po prvních několika stránkách, a pustila až na konci, kde došlo k zajímavému rozuzlení.

V knize se vyskytuje mnoho kladných a samozřejmě negativních postav. Ale teď se zaměřím spíše na ty kladné. Za zmínku stojí určitě Felicity, která v sobě nepopře krev svých předků. Je naprostou kopií Deborah, až s tím rozdílem, že její předchůdkyni vymizely city. Stala se chladnou jak ke své dceři, tak k okolnímu světu. Není se ale co divit, prožila za války mnoho zlého. Felicity si naštěstí svoji odtažitost uvědomí, a vše napraví. Oblíbila jsem si celou rodinu Deborah, jsou typickou ukázkou neštěstí rodin ve válce. Z jejich osudu mi bylo opravdu smutno. Poslední hrdinkou je Marlene, která se mi vryla do paměti svou odvážností. Ostatní hrdinové jsou spíše záporní... těžko se o nich píše. Chcete je znát? Přečtěte si Medovou smrt a pochopíte.

Byla jsem na knihu moc zvědavá, a taky na to, jak se se změnou žánru poperu. Ale víte co? Byla to hračka. Když máte knihu s neokoukaným a dobře zpracovaným dějem, ani Vám to nepřijde. Naštěstí Medová smrt taková byla, a i když na historické knihy nejsem, nedokázala jsem od ní odejít.

Jestli Vás zajímá druhá světová válka, a chcete se na ni podívat z trochu jiného pohledu, Medová smrt je ideální. Čtivá, zajímavá a strhující. Ani chvilinku jsem se nenudila a knihu přečetla na jeden zátah. Jestli o ní uvažujete, rozhodně ji zkuste, nebudete litovat! :)

10/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Omega.